Wanneer : zaterdag 21 juli 2018 tot en met zondag 12 augustus 2018
Waar : Frankrijk, Cevennen, Falguières, camping la Forêt, plek 52
  : Frankrijk, Pyreneeën, Espira de Conflent, camping le Canigou, plek 112

Dit jaar bezoeken we twee campings in Frankrijk. Eén bekende in de Cevennen, namelijk camping la Forêt en een camping in de Pyreneeën, namelijk camping le Canigou. Deze laatste camping is een jongeren/activiteiten camping met dus zeer hoge verwachtingen.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​Za 21/7
Vandaag ingepakt en rond half negen reden we weg. Het was erg rustig op de weg en omstreeks half vijf reden we de camping op. 688km op de teller en drie stops gemaakt. Camping la Croisse ligt perfect langs de snelweg en heeft ruime afgebakende plekken. Perfect voor one-night stop. Onderweg vandaag nog een paar cache pogingen gedaan. Eerste niet gevonden en bij de tweede was afslag afgesloten. Rondom eerste camping zeven stuks gezocht en vier gevonden. Bij de andere was het of te donker of ik zocht niet goed [:(] Half elf lagen we in bed.

Vandaag, bang steentje en barst in ruit. Ooops.

Zo 22/7
Vanochtend om zevenen wakker. Ok dan er maar uit en om tien voor acht reden we weg. Vandaag wederom rustig op de weg. 573km op de teller en ietsje na drieën waren we op de camping la Forêt in Falguières. Paar stops onderweg om wat te eten/drinken en natuurlijk op een plek waar een cache te vinden is :-) Het laatste stuk was nog even spannend. Net voor Orange de snelweg af met als doel ergens nog aanzienlijk goedkoper te tanken. Wat bleek...pomp 1 had geen diesel meer, pomp 2 wel diesel maar deed de ING en Visa kaart het niet. Pomp 3 in Anduze was raak. Én diesel én de pas deed het. Jippie!
Nu half zes, alles staat en is ingericht voor negen nachten en tijd voor zwembad. Lekker. Avonds rondje in St Jean de Gard gelopen en aansluitend bij la Brasserie de l'Europe gegeten. Was erg lekker en leuk zo op dat pleintje.
We hoorden ook waarom we op onze telefoons 'geen service' hadden. Brand in een brandmast heeft gehele telefonie in de vallei platgelegd.

Ma 23/7
Half negen opgestaan. Lekker geslapen. Broodjes gehaald, ontbeten en daarna allen even zwemmen. Ik 1km de dames ietsje minder. Na het zwemmen wat eten, Rinske Wi-Fi, Marion slapie doen en ik boodschappen gedaan en bij terugkomst nog rondje gefietst (35km) en toch nog 9 caches gelogd :-) Avonds lekker gegeten. Sla en de burgers nog van thuis die we mee hadden. Na nog potje speedtennis, nu koffie en rust om me klaar te maken voor de afwas. Afwas was snel gedaan en na een paar potjes yahtzee was het zo weer kwart over tienen en bedtijd. Morgen markt in St Jean du Gard.
Vandaag 32 graden met af en toe een lekker wolkje. Op de fiets was het misschien te heet: 39graden. Of moet nog ff wennen aan deze temperatuur :-) :-)

Di 24/7
Vanochtend half negen opgestaan, ontbeten en rond half tien naar St Jean du Gard gereden voor de markt en terrasje met lekker ijs. Na de markt op de camping wat gegeten en toen de dames wat zwemmen en ik een wandeling in de bergen. Pff dat was heet daar. Toch van de elf bezochte plekken er negen stuks van gevonden. Bij terugkomst was ik precies op tijd om nogmaals aan te sluiten bij zwembad bezoek. Daarna eten (sla en pizza's gekocht op de markt vanochtend), pingpong, afwas (mijn beurt) en borrel. Wat zullen we morgen eens gaan doen?

Wo 25/7
Vandaag na het ontbijt naar Nîmes geweest. Mooie stad en daar lekker gewandeld, geluncht en een paar schatten gezocht en gevonden. Op de terugweg langs de Lidl voor wat boodschappen voor de macaroni met tonijn. Tussendoor nog even gezwommen met Rinske. Ik nog even 1km aangetikt tussen de spelende kinderen door. Sinds vandaag doet het internet het ook weer in de Gard regio.
Vandaag warm tot zeer warm: 36 graden.

Do 26/7
Vanochtend na ontbijt naar de Gardon geweest nabij Mialet. Erg lekker zwemwater en dat heeft ons daar gehouden tot half drie. Daarna terug via de supermarkt voor stokbrood en wat sla. Bij thuiskomst Marion naar bed, Rinske naar zwembad en ik nog door de bossen gewandeld (6.2km) naar Pont des Abarines voor een nog te loggen cache. Bijna twee uur later terug en nog lekker even uitgezwommen in zwembad. Avonds lekker stokbrood met knakworst, zalm en salade en daarna rummikub. Welterusten.

Vr 27/7
Vandaag stond de bambouseraie op het programma. Op de heenweg de deal gemaakt voor vier caches en de terugweg ook nog twee bij het park zelf. Het park was weer erg mooi om te zien. Gigantische bamboestengels van 25m hoog ! Terug aangekomen op de camping zwemtijd en avonds eten bij Le Bistrot in Saint Jean du Gard. Erg lekker. Marion d'r eend, ik entrecote en Rinske een burger. Mjammie. Terug nog even op de brug staan wachten op de maan, maar dames waren moe. Dus terug camping en daar het maansverduisterings proces gadegeslagen. 23:35 bedtijd
Vandaag warme dag: 36 graden

Za 28/7
Vanochtend na het ontbijt op weg naar St Jean du Gard voor de ambachtsmarkt. Klein maar fijn. Weinig ambachten maar ala we hebben spullen voor eten gescoord. Courgettes, meloenen, knoflook en gehakt. Daar weet Marion wel raad mee. Smiddags rondje fietsen en daarna met Rinske naar riviertje le Gardon naast de camping. Even lekker afkoelen van 50km zweten. Avonds Marion d'r gemaakte courgette gerecht. Was erg lekker. Nu relaxstand. Morgenochtend pittige wandeling in de bossen. Hopelijk ook wat bewolkt dan.

Zo 29/7
Vanochtend acht uur uit bed, ontbijt en even na negenen op weg naar Mialet voor de start van de trail. Het was een mooie tocht maar toch ook weer pittig wat betreft terrein en warm (36gr). Bijna alle caches gevonden op één na. Jammer. Bij thuiskomst tijd om te zwemmen en voor diner zijn we naar het restaurant bij het station geweest. Conclusie: Brasserie is veel beter en Bistrot gezelliger.

Ma 30/7
Een rustdag. Na ontbijt ben ik boodschappen gaan doen en daarna was het zwemmen, zwemmen en zwemmen. Avonds pizza gegeten bij Jenarda. Op de camping dus.
Morgen gaan we al weer weg. Hebben we al weer negen nachten geslapen hier. Op naar de volgende camping. Wij zijn benieuwd.

Di 31/7
Dinsdag na ontbijt en inpakken rond elven weggereden naar de volgende camping. Camping le Canigou in de Pyreneeën. Met een cache stop en een stop in Narbonne bij de Decathlon waren we na 292km op de camping. Hmmmm is dit het dachten we. Als we niet gereserveerd hadden waren we omgedraaid. Nu gereserveerd dus maar aanzien. Avonds wat gegeten op de camping. Frikandel of kroket is te bestellen..haha..jammerrr. Ik had een tiramisu met cranberries. Onverwacht en was dus niet echt lekker.
De slaapnacht: De eerste nacht was al een bak herrie. Buren die om half twaalf thuiskomen en het dan heel gezellig hebben tot half drie :-( Das minder. De volgende ochtend al papiertjes op de tafels over overlast. Er word dus wel wat mee gedaan gelukkig. Rinske en ik sliepen desondanks goed.

Wo 1/8
Na ontbijt richting Ille sur Tet gereden. Dorpje was niet veel, maar het ontstane natuurgebied Les Orgues was echt schitterend. Bij terugkomst nog wat gegeten, gezwommen en daarna de naast de camping gelegen col beklommen op de fiets. Bijna 900 hoogtemeters en na 45km was ik weer terug. Schitterende klim. Savonds tagliatelle gegeten met spekjes. Lekker en mijn benen gelijk weer hersteld. Nu half elf. Kijken hoe komende nacht gaat.

Do 2/8
De nacht ging goed. Top! Vandaag zwemmen in Tautavel bij de Gorges de Gouleyrous. Mooi stek zo tussen de kloven in. Bij terugkomst, via de Lidl in Prades, Rinske rusten op een stoel in de Llech, Marion slapie doen en ik nog twee bergjes beklommen voor caches. Kon het niet laten. Savonds lekker bbq. Het is warm. Zelfs voor hier :-) het kwik overdag tegen de 50 graden aan.

Vr 3/8
Wat te doen vandaag. Voorstel Villefranche de Conflent met grot en leuke stadje. Was akkoord ;-) Dus na ontbijt Rinske en Marion zwemmen en ik pittige wandeling rond het meer gemaakt. Bij terugkomst stokbrood met worstjes (mjammie) en toen op pad. Half uurtje rijden. Grot bezocht welke erg mooi was. Binnen 14 graden! Buiten 40 ;-) Daarna 300m verderop geparkeerd en door leuke stadje gewandeld. Veel kleine souvenir winkeltjes. Leuk dus. De trap, 732 treden, naar fort niet genomen. Die doe ik misschien later nog een keer. We zouden daar ook eten, maar Marion viel bijna om. Dus via InterMarche naar camping en daar tortilla's gegeten. Dat was iets rustiger. Avonds nog wat foto's vergeleken tussen 2011 en 2018. Toevallig foto voor zelfde winkel gemaakt. Hoe leuk.

Za 4/8
Vanochtend na ontbijt stuk gaan fietsen. Daarna lunch en afkoelen in koude water. Is echt koud vandaag....brrrr. Daarna boodschappen in Prades bij de SuperU voor avondeten en voor tijdens wandeltocht morgen in de Gorges de la Caranca nabij Thuès-entre-Valls. Nu half elf bijna bedtijd. Tis nog warm. Er waait wel een lekker windje. Wijntje, chipje..ik slaap prima zo ;-)

Zo 5/8
Vandaag Gorges de la Caranca. Wauw wat een schitterende plek. Toch wel een stevige wandeling en we deden de iets langere route. Totaal 13.4km door een schitterende kloof, watervallen, stroomversnellingen, uitdagende rots wandelingen over smalle paadjes of uitgesleten rots paadjes. Smiddags nog even gezwommen en savonds pizza gehaald in Pradas. Nu rust want morgen canyoning. Spannend.

Ma 6/8
Vanochtend vroeg opgestaan voor vakantie begrippen. Twintig over zes de wekker, ontbijt en om zevenen reden we weg naar Ceret. Hiervandaan, zou de start plaatsvinden van de 'medium' canyoning tocht. Ter plekke stond er al een Franse auto te wachten en een paar minuten later nog een Nederlandse wagen met bekenden van de camping. Nog even later verscheen er nog een Franse auto met de instructeur. Met drie auto's reden we naar boven voor de start. Eerst daar pak, schoenen, helm en tuigje passen en toen op weg naar de rivier. Het kon beginnen en bleek erg gaaf te zijn. Abseilen, geklommen, gevallen, nat geworden, gesprongen, gegleden, door grot heen. Leuk! Springen van 3, 5 en 7 meter in basins met goed uitkijken voor rotswanden. Uitdagend leuk! Of spannend ? Rond twaalven waren we klaar na een flinke klim van de rivier naar de auto's terug. Na omkleden en betalen en de Decathlon in Perpignan waren we om tweeën weer terug op de camping. Tijd voor stuk stokbrood en zwemmen. Net voor avondeten nog even naar Espira de Conflent gewandeld. Zo dichtbij en nog steeds niet geweest. Nu straks avondeten als Rinske klaar is met tafeltennissen: restjes. Na eten relax en rond half twaalf naar bed. Rinske was pas na twaalven thuis.
Di 7/8
Nu zitten we in de vouwwagen...want....het regent, onweer en bliksem ook nog :-) Lekker verfrissend hoor.

Vanochtend opgestaan en na ontbijt naar de markt in Prades geweest. Lekker gezellig druk en warm. Na de markt lunch bij de tent en ben ik rondje gaan cache rijden (29 stuks), Marion slapen en Rinske zwemmen, volleyballen met vriendinnen. Rond vijven was ik terug en hebben we eten gemaakt, rijst/chili/kip. Was erg lekker. Ondertussen rommelde het al wel flink en dat leek erger te worden. Rond zevenen naar de outdoor plek gewandeld voor de high ropes activiteit. Deze werd echter afgeblazen ivm het weer. Maar goed ook, kwartiertje later kwam de regen flink uit de hemel vallen met flinke windstoten. Wij waren nog onderweg terug naar de tent en gestopt bij het gezin die gisteren ook de canyoning gedaan hadden voor uitwisselen van email adressen zodat we de gemaakte filmpjes konden delen. Bij terugkomst tent bleek die toch ff knauw gehad te hebben. Snel de palen nog maar even wél met een haring vastgezet. Stormproof nu.

Wo 8/8
Vandaag wandelen bij Mont Louise. Zo dat was toch weer een pittige wandeling. Wel heel erg mooi. Ruim 8km gelopen in 3 uur met aansluitend hapje en drankje op terras. Onderweg naar huis Villefranche nog aangedaan voor een ketting die Rinske gezien had daar afgelopen week. Daarna snel door naar de tent, frietjes en kroketten en kipnuggets besteld en daarna was het al weer zeven uur en dus high ropes tijd. Vanavond mooi weer dus ging het nu wel door.

Do 9/8
Bijna al weer naar huis...altijd jammer. Vanochtend racefiets nog een keer gepakt voor een rondje. De start was met de zon echter terugrijdend de bergen in naar de camping werd het weer steeds slechter. Flinke onweer en harde regen. Smiddags nog naar Eus geweest en bekeken. Leuk mooi klein dorpje maar weinig te beleven. Daarna SuperU voor de boodschappen voor de bbq. Savonds bbq dus. Was erg lekker. Misschien beetje té veel.

Vr 10/8
Vandaag laatste dag op camping. Vanochtend toch nog besloten de wandeling naar het kruis bij Joch te maken. 500m hoogte zeer de moeite waard. Een schitterend uitzicht en een cache puntje. Je had zelfs uitzicht op de Middellandse Zee 50km verder op. Bij terugkomst wat gegeten en alvast BBQ en Rinske d'r tentje schoongemaakt en opgeruimd. Rinske laatste avond nog even in dorp geweest en 2340 thuis Wij toen al naar bed, want morgen lange dag in de auto

Za 11/8
730 wakker, douchen, ontbijt
900 weg, geen files ;-)
Paar stops, caches etc en om 1800 thuis
Ff Tang halen en eten en auto ontruimen, daarna voetjes omhoog.
Extra
Chalon-sur-Saone - Almere 820km
Totaal 4120km gereden deze vakantie
Foto's:
  • een overzicht van de behaalde geocaches deze vakantie. Totaal 147 stuks (Cevennen 65 / Pyreneeën 82)
  • collage van de verzamelde bonnetjes
  • het overzicht van het weer. Gewoon goed tot zeer goed ;-)