lesfruitsdupassau zoover_award Wederom gaat dit jaar gaat de vakantie naar de camping Les Fruits du Passau in Saint Desiré. Vorig jaar zijn we ook op deze camping geweest en vonden het toen een erg rustige, gemoedelijke camping waar de service voorop staat. Precies wat we dit jaar weer zochten. Ook dit jaar gaan de 2 Almeerse gezinnen Celie en Loots, die we door deze vakantie plek hebben leren kennen, ook op vakantie naar deze camping. Dat wordt dus weer gezellig. We zijn van maandag 15 juli 2013 tot en met donderdag 1 augustus 2013 weggeweest. Hieronder het verslag.

Inpakken

Ma 15/07

zon_wolken_regen18-32°C

Gisteren alles gepakt, bak op auto, fietsen achterop en in de auto en voor vandaag klaar voor vakantie. Dit jaar wederom naar Les Fruits du Passau. Vanochtend om 7 uur opgestaan en na douchen, aankleden, dieren verzorgen en ontbijt reden we om 8.10 weg. De reis liep voorspoedig met uitzondering rondom Parijs. Daar hebben we 1.5 uur verspilt door de drukte. Uiteindelijk waren we omstreeks 17.40 op de camping. Met de fantastische hulp van Ron en Albert stond de tent in een half uurtje en waren we op tijd voor het eten. Vanavond lekker bruchetta, gekonfijte kalkoenbout als toetje witte chocolade mousse met sorbetijs. Lekker. Afsluitend koffie en een afzakkertje bij de Fam. Celie. 0.35 bedtijd.
O ja het reisweer bijna vergeten. Vertrokken met 18gr welke gedurende reis opliep tot 32gr bij aankomst. Dat beloofd veel goeds.

Di 16/07

Vanochtend om 8.30 opgestaan en het was mooi weer
Lekker ontbeten met verse croissants en vers stokbrood. Nu 11.00 uur, 45gr in de zon en 33gr in de schaduw. Tijd om te gaan zwemmen: plons !
Na zwemmen en lekker gek doen in water hebben we stokbroodje geluncht en ben ik boodschappen gaan doen bij E.Leclerc. Daarna wederom zwermtijd en voor de kinderen op de camping had Miranda een speurtocht georganiseerd. Altijd erg leuk met waterijsje als beloning voor iedereen.
Nu bijna 7 uur dus bijna etenstijd. Vanavond tonijn welke erg lekker was. Daarna bakkie, wat e-mailen en rond 22.30 naar bed. Morgen fietsen met Ron en Albert.
Truste.

Wo 17/07
32°C

Vanochtend 8.30 wakker. Na ontbijt zijn we om 10.20 gaan fietsen richting Sidiailles (route). Dit om te kijken of bij het stuwmeer gezwommen kon worden. Dat weten we nu; perfecte plek en morgen gaan we er heen. We hebben lekker stukje gefietst van 52km. Laatste 10 waren voor Ron wel erg zwaar. Om 13.30 waren we terug en zijn toen gaan douchen, zwemmen, lunchen en weer zwemmen. Nu rust tot avondeten. Lekker gegeten en vandaag rond 22.30 naar bed.
Zon, wolkjes, 32gr. 's Avonds wel wat geflits, maar geen nattigheid.

Haha vandaag en filmpje gemaakt van Bart die met de golfkar de containers aan de straat zet:

Do 18/07
zon wolken30°C

Vandaag zouden we naar het stuwmeer bij Sidiailles gaan. Na ontbijt om 10.15 vertrokken. Ti's een half uurtje rijden en al snel lekker plekje aan het water. Het water was top. We hebben ook een flink stuk gezwommen in het meer en de kinderen zijn nog een half uur op de pedalo geweest. Geslaagde dag dus. Rond 15.15 reden we weer terug naar de camping omdat er voorbereidingen moesten worden getroffen voor de disco bij Tim.
Nu 16.30 en net een onweersbuitje gehad, maar de vogels beginnen al weer vrolijk te fluiten dus dat komt wel goed.
Rond 17.00 was er kinder disco met limo, chips en snoep. Grote pret dus.

Om 19.00 zijn Rinske en ik gaan eten en bleef Marion bij de tent voor rust, pizza en Ben&Jerry's ijsje. Alles bezorgt door Ilona.
Wij aten ook erg lekker zoals je kunt zien in de foto's van vandaag.
Na het eten was het tijd voor donderdagavond kampvuur met zelf gebakken broodjes. Altijd een feest. Om 22.30 kwam hier een einde aan door onweer, bliksem en een forse bui regen. Bedtijd dus en net op tijd droog binnen na tandenpoetsen.
Deze nacht heeft het weer nog flink gespookt buiten.

Vr 19/07
zon wolken28-32°C

Vanochtend 8.30. Het was droog, bewolkt en 20gr. Wat zullen we vandaag eens gaan doen.......
Niet veel dus blijkt nu. Beetje gelezen, gehangen, gezwommen en nog stukje gefietst. Marion 12km en ik 32km naar Centre de la France. Op de terugweg zag ik nog een bordje naar een ander centrum...haha...blijkt dat er 5 zijn in deze buurt (route). Diner vanavond helemaal laten verbouwen. Ik mixed grill en chocoladetaart als toetje. Was erg lekker.
Om 22.30 naar bed.

Za 20/07
32°C

Vandaag samen met Rinske naar Moulins geweest. Moulins is de hoofdstad van de Auvergne. Was niet echt spannend. Wat oude kerken bekeken, geluncht en beetje door centrum gewandeld. Uiteindelijk na 3 uurtjes alles bekeken en weer terug.
Vanavond BBQ welke weer erg lekker was. Het begin was nog wel even erg spannend, want om 18.50 begon het flink te regenen. Gelukkig een buitje van 20 minuten en om 19.10 kon de BBQ gewoon doorgaan en bleef het de gehele avond verder droog en warm. Na het eten hadden de jeugdige dames van de camping nog een dansvoorstelling.

Zo 21/07
zon36°C

Om 7.30 wakker en gaan douchen. Ai, geen wolkje aan de lucht. Poeh dat wordt afzien vandaag
Het was een lekkere warme dag. Zwemmen luieren lezen en fietsen. Marion is rondje geweest van 12km en ik ben einde van de dag rondje geweest met Ron en Ab. Na 1 rondje van 12km hielden zij het voor gezien en heb ik het rondje nogmaals gereden (route).
Eten vanavond was pizza bij de de tent met een koud rose-tje. Lekker. Daarna ijsje en koffie.
23.11 boek uit. Bedtijd.

Ma 22/07

34°C

Vandaag naar stuwmeer geweest en volgens mij dacht de gehele camping hetzelfde dus zat iedereen hier gezellig.
Het water was nu nog lekkerder, warmer en helderder. Je kon zonder bril zeker 2m diep kijken. We zijn tot 17.00 gebleven om toen boodschappen te doen voor de spaghetti party met 6 tenten samen. Het was een gezellige maaltijd met 11 volwassenen en 10 kinderen. Na afloop koffie en naborrelen tot 01.30. De temperatuur was nog steeds goed.

Di 23/07
zon wolken onweer34°C

Lekkere warme dag. Tussen 11.30 en 16.00 weggeweest naar oa de Decathlon. Gedurende en tijdens flinke bui gehad met hagel.
Later bleek dat op de camping geen druppel gevallen was.
's Middags zagen we nog een vrij groot beest bij de tent. Alleen wat was het ? Een muskusrat ??
Rond 17.30 begon het flink te regenen en onweren en het leek maar niet droog te worden. Dat word om 19.00 uur met zijn 36en binnen eten gezellig.
Eten was lekker en het was gezellig. Jammer dat het voor Marion niet ging en die in de tent at met de delivery service.
Om 22.45 maar bed.

Wo 24/07
zon wolken regen onweer28°C

Mooie dag met lekker rustig begin en lekker afgekoeld door de buien van gisteren. Nu 28gr.
Vandaag samen met Marion de 12km MTB ronde gereden. Ging allemaal erg goed (route). Tussen de middag hebben we met de gehele camping pannenkoeken en wentelteefjes gegeten. Dit onder het genot van bier en rosé. Gelukkig was het al middag.
's Middags nog gezwommen en s avonds pizza met friet bij de tent. Ik zou daarna nog stuk gaan fietsen, maar het was ondertussen 20.00 uur geweest en ging ik maar voor de koffie. Had 2 uur fietsen in mijn hoofd en dat ging nu niet lukken.
Dus koffie en relaxen.
Daarna nog het Miranda bowling in the dark spel gespeeld en rond 23.00 weer bij de tent. Dames naar bed en ik nog stukkie lezen.
0.00 welterusten

Do 25/07
34°C

Vandaag warme dag en dag om samen met de Fam. Loots te gaan kanoën in Menat bij Sioule-Loisirs.
We hebben een route gedaan van 11km van startpunt 3 naar 5. Het was een erg leuke tocht. Jammer dat we 85km moesten rijden om er te komen, maar het was het waard (route). Vandaag tijdens de kano tocht een hoop politiemotoren gezien en later wat bleek de wielrenners van de Tour de Auvergne. zoeffffff. Na afloop thuis konden we nog de aftermiddagparty joinen. Snacks als chips en gerookte ham onder het genot van een koude rosé in vooral een erg gezellig gezelschap bestaande uit de Belgen: Steven en Liesbet; de Limbo's Ruud en Claudia; Ron en Miranda; Albert en Ingrid; Minke; Marion en ik zei de gek. Nu 19.30 tijd om zelf te gaan koken. Macaroni met tonijnsaus altijd lekker. Nu 21.30 tijd voor bakkie en zo het kampvuur.
Daarna dames naar bed en ik nog wat gelezen tot 0.30.

Vr 26/07
34°C

Vanochtend om 5.00 begon het te waaien, onweren en flink regenen tot uurtje of 8.15. Daarna droog voor het ontbijt
Vandaag echt weinig gedaan. Tussen de middag de pasta van gisteren gegeten en paar keer zwembad ingeweest. Rustig dagje dus. Marion was met sieraden bezig en uiteindelijk ben ik met Ab en Ron nog op de MTB weggeweest. Rondje van 32km maar wat had Ab het zwaar (route).
's Avonds bij Bart gegeten. Was weer lekker, maar had iets meer mogen zijn
Na het eten koffie op terras en een borrel bij onze Belgische buren op deze mooie avond. Uiteindelijk nu 01.35 dus tijd om te gaan slapen.
Nu 01.45 het regent; lekker slapen nu.

Za 27/07
zon wolken regen onweer35-25°C

8.00 warm in de tent dus opgestaan. Vandaag gaan er vele weg van de camping, dus word het een afscheidsdag. Vandaag ook zaterdag, dus BBQ dag...mjammie.
Marion nog stukje gefietst van 6km maar dit beviel niet ! Daarna naar stuwmeer geweest en daar paar uur gezwommen. Om 16.30 betrok de lucht dus stelde ik voor om naar huis te gaan. Thuis aangekomen brak de hel los. Safaritent de lucht in, partytent de lucht in, pingpong tent de lucht in en onze voorluifel de lucht in. Alles zeiknat inclusief ik, keuken, koffieapparaat en vele andere campinggasten die buiten aan het helpen waren. Uiteindelijk de zijflap weggehaald zodat de wind die vol op de voorkant stond vrij baan had. Toen de storm ging liggen eea weer teruggebouwd. Later hoorden we dat er bomen in de buurt omgegaan waren over de weg naar St. Desiré, stroom lag er af en mobiel bellen was ook niet meer mogelijk. Naast de tent was uit een boom/struik een flink stuk afgebroken.
Om 19.00 was de BBQ ook anders. 55 gasten binnen en buiten. Het was erg gezellig en lekker.
Nu 23.30 bedtijd. Welterusten.
Zon, storm, 35-25gr

Zo 28/07
32-24°C

Veel regen gehad afgelopen nacht, maar gelukkig geen storm en windhozen meer. Nu bijna 11.00, de Fam. Loots en Celie uitgezwaaid, ontbeten en de zon komt weer lekker te voorschijn. Beetje gelezen vandaag, geholpen met verwaaide safaritent 1 opnieuw opbouwen en na pain+knakworstjes nog 2 uur gaan fietsen. Mooi rondje richting Culan. Jammer dat ik een uur in de regen gefietst hebt terwijl het op de camping droog was al die tijd. Toen ik op de camping terug was ging het daar ook regenen....pfff....voelde me even Mr. Bean. Onderweg veel omgevallen bomen gezien door de storm van gisternamiddag en weer bij een middelpunt van Frankrijk geweest. Dit keer in Vesdun.
Nu 18.30, gedoucht en klaar voor het diner.
Diner was gezellig en buiten: jawel het bleef droog en de zon kwam zelfs. Er was uit veiligheid vandaag ook binnen gedekt, maar dus overbodig.
Na diner nog kopje koffie op terras en wat naleuten. Nu 23.10 bedtijd.

Ma 29/07
zon wolken28°C

Weer een droge dag. Wel wind vandaag. Afgelopen middag naar Montluçon geweest en een wandeling gemaakt in de oude kern, rondom de Notre Dame en alle kerken bekeken. De Notre Dame zijn we dit jaar niet geweest; Marion had de puf niet. Rinske heeft nog wel schoenen gekocht.
Op de terugweg spullen gekocht voor onze eigen BBQ. Dat word smullen: zalm, worstjes, tapas gehaktballetjes en bavette het lekkerste stukje steak vlees. Na de BBQ nog bak koffie en toen tijd voor spelletje. Daarna samen vroeg naar bed gestuurd. Tenminste als 22.40 vroeg is...pfff
Ik nog wat lezen en rond 23.30 naar bed.

Vandaag was de verjaardag van Edith. Kijk ze gezellig met mijn 3en op de bank een ijsje eten..family-time :-)

Di 30/07
31°C

Vandaag begon met motregen. Na ontbijt plannen gemaakt voor de terugreis komende donderdag. Nog gekeken of er een kamer vrij was op wo/do dag alleen was dan alles vol. Jammer dan dus in kleine tentje.
Morgen dus inpakken en donderdag na ontbijt naar huis zodat we donderdag avond thuis zijn en lekker een paar dagen rustig kunnen opruimen alvorens we weer aan het werk gaan.
De dag bleef verder bewolkt en droog. Vanavond pannenkoeken bij de tent want Marion zag terras niet zitten. Vanmiddag dus maar vast wat boodschappen doen om mee naar huis te nemen. Om 19.00 gegeten en
Nu 22.00 koffie. Zo nog wijntje en dan naar bed.

Wo 31/07
34°C

Vanochtend begonnen met opruimen., inpakken. Het is erg warm vandaag dus tussentijds even afkoelen in zwembad. De kinderen hadden nog een vruchtenparty geregeld. Verder niet veel gedaan.
's Avonds bij Bart gegeten en na de koffie nog tot 23.00 bij Jos, Hilde en Tim gezeten.
Daarna naar bed. Morgen naar huis.

Do 01/08
35°C

Om 8.00 opgestaan, ontbijt en om 10.15 reden we weg. Het was een warme dag en de airco leek het niet helemaal goed te doen
Enfin zonder brokken om 19.30 thuis.

Eten
Flora en fauna

Kosten

Deze vakantie hebben we niet echt veel gedaan dan geluierd, gezwommen en hebben het grootste gedeelte van de tijd op de camping doorgebracht. Ook al het eten hebben we op de camping gedaan en door Bart en Edith laten verzorgen..erg lekker lui dus :-)

De totale rekening voor 17 dagen kampeer plezier inclusief tentplek, tax, ontbijt, 4 lunches en 10 3-gangen diners en drinken bedroeg: eur 1188,55.

Tol heen/terug : 15,70 + 26,50 / 26,50 + 13,80
Tol Moulins 2,70
Tol kano tocht 2,70

Ik zeg: TOP vakantie !

Leuk om te vermelden: we hebben 37 croissants en 17 pain gegeten in deze 17 dagen.

Rekening Les Fruits du Passau: Rekening01 Rekening02

Dank Bart, Edith, Pepijn, Ilona, Klaske, + ?

Dank Ron, Miranda, Jocy, Sydney, Albert, Ingrid en Tim

Dank Ruud, Claudia, Kim, Tren, Steven, Liesbet, Jarno, Nona, Minke, Evy, Jos, Hilde, Tim