Dit jaar zijn we tijdens de zomervakantie naar Italië geweest. Lekker nog een keer in het voorseizoen, dus de maand juni met lekker weer en rustig op de campings. We zijn van zondag 14 juni 2009 tot en met donderdag 2 juli 2009 weggeweest.
Hieronder het verslag van deze vakantie.

Italie-20090620-105521_pano

{play}images/stories/vakanties/zomer/2009_Italie/music/02_hot_banditoz_-_veo_veo.mp3|[AUTOPLAY]|#000000[BGCOLOR]|[AUTOREPLAY]{/play}

Zo 14/6
18-26°C

De dag van vertrek. Dit jaar is de bestemming noord Italië. Het zou daar erg mooi moeten zijn dus dat gaan we maar eens bekijken. Om 9.30 zijn we vertrokken uit Almere. De reis verliep voorspoedig, geen files, rustig op de weg ondanks de vele regen en na een paar stops waren we om 17.30 in Kleinkems. Kleinkems is een klein plaatsje net voor Basel waar we in Gasthaus Zur Blume gegeten en geslapen hebben. Het was een vermoeiend dagje dus na een spelletje bingo sliepen we allemaal snel.

Ma 15/6
26°C

Omstreeks 8 uur opgestaan en om 8.30 zaten we aan het ontbijt. Na het ontbijt zijn we rond 9.30 weggereden. het leek er in het begin op dat we in een file voor Basel terechtkwamen, maar dit betrof alleen een erg lange file voor vrachtauto's op de rechter 2 banen. De linker baan, alleen voor personenauto's, reed gewoon door. Het laatste stuk Duitsland en geheel Zwitserland hebben we in de regen gereden. Als dat dus maar goed komt. En dat deed het. Bij Lugano werd het droog en daarna zelfs warm. Iets voor enen waren we in Porlezza op zoek naar de camping. Dit viel niet mee. De Italiaanse campings zijn niet wat we zoeken. Hutje mutje laten we maar zeggen.....gezellig....not ! De uitgezochte camping Rannochio was nog het beste, alleen was het zwembad stuk of werd gerepareerd. Verwachtte datum dat alles klaar was kon niet gegeven worden en het meer waar de camping aan ligt stonk en er lag een laag overheen. Dus maar verder kijken. Uiteindelijk rond 5 uur hebben we camping La Riva in Sorico gevonden aan het Como meer. Zeer vezorgd. Als enige met goed onderhouden gras, grote plekken en een gratis zwembad. Prima plek dus. Jammer dat je in deze regio overal voor moet betalen. Douche 50 of 80ct, zwembad op camping soms 5 euro ! Dat zijn we helemaal niet gewend. Tent opgezet en Marion en Rinske zijn gaan zwemmen. Ik ben toen naar de dichtbij gelegen Imperal (=supermarkt) gereden. Een gigantische zaak op 4 minuten afstand. Even over 8en was ik terug, hebben we raviolies gegeten en om 10 uur lagen we allemaal in bed. Het begon ook een beetje te regenen en later die nacht heel erg hard.

Di 16/6
32°C

Vandaag 's ochtends onbewolkt en al erg warm. na het douchen en ontbijt zijn we de gehele dag aan het zwembad geweest. Lekker hoor onder de parasol. Vanaf het zwembad kon je mooi de omgeving zien, oa. de bergen met de besneeuwde toppen. Mooi om te zien. Rond 15.30 zijn we met zijn allen naar de supermarkt geweest. Hier wat rondgesnuffeld en na het eten van pizza waren we rond 19.30 weer terug. Tijd voor koffie, koek etc, Rinske naar bed en wijzelf. Weltrusten.

Wo 17/6
26-30°C

Vanochtend leek het iets te druppelen, maar toen ik buiten kwam stelde het niets voor. Bewolkt, maar de temperatuur was goed. Gisteren was misschien een beetje te veel zon...ben al weer beetje aangebrand...oeps. Even voor elven zat het ontbijt er in. Rinske was een beetje veel aan het treuzelen. Hierna opa gebeld want die is vandaag 75 geworden. Vanochtend zijn we vanaf de camping langs het Como meer gaan wandelen. Het waaide erg hard wat ook erg fijn was. We zijn tot aan Gera Lario gewandeld, het noordelijkste piuntje van het Como meer. Ongeveer 1.5 km en onderweg kwamen we 3 speeltuinen tegen. Prima dus. We zagen ook een erg mooi vakantie park genaamd Sole Mio. Misschien voor een andere keer ;-) De rest van de middag weer gewommen in het zwembad. Vandaag kregen we ook een camping tip: Le Palme aan het Gardameer....dusse...wie weet.
Morgen gaan we naar Menaggio, om vandaaruit met de veerboot naar Bellagio te gaan. Ik schrijf dit op om 10 uur 's avonds aan onze picknick tafel met uitzicht op de besneeuwde toppen van Mt. Legnone met een hoogte van 2609m.De andere kant opkijkend naar de verder gelegen Pizzo Ligoncio met een hoogte van 3053m. Mooi uitzicht dus.

Do 18/6
30°C

Na het ontbijt met de auto naar Menaggio gereden en vandaar met de veerboot via Varenna naar Bellagio gevaren. Een boottochtje van 20 minuten over een rustig Como meer. Bellagio is een mooi klein plaatsje met leuke smalle straatjes. Vanaf "La Punta" heb je hier ook een mooi uitzicht over het Como meer. Je kunt vanaf hier naar het noordelijk Gera Lario kijken waar we onze tent hebben staan en naar de zuidelijke armen Lecco en Como. Toen we terugkwamen bij de auto hadden we een prent onder de ruitenwisser. 35 euro....ben benieuwd of we hier nog iets van de horen krijgen. Vast niet. Op de terugweg was er een tunnel afgesloten ivm brand...en dat rook je. Bij thuiskomst wederom het gebruikelijke zwembad en een bbq. 's Avonds ben ik stukje gaan fietsen wat niet meeviel. Stukje van 2 kom om in te fietsen en daarna bergop. Totaal 25km gefietst en ongeveer 800 hoogtemeters gemaakt. Het meeste van 6-7% maar het laatste stuk was geregeld 12-14%...pfff...moest zelfs een keer afstappen om foto's te maken ;-) route

Vr 19/6
28°C

Vandaag zouden we naar het kerkje wandelen, welke we vanaf de tent konden zien, echter na het ontbijt, zwembad begon het te spatteren en zelfs ook af en toe flink donderen en lichten. 's Middags dus maar een spelletje en boodschappen gedaan. Morgen dan dus maar naar de kerk en de dag dat we verder zouden gaan, naar een andere camping, stellen we dan dus maar 1 dagje uit. De reden van een andere camping is dat het hier wel erg rustig is, het zwembad is lekker maar Rinske kan alleen op eerste stuk staan. De camping die we hiernaa gaan bezoeken ligt aan het Lago di Maggiore.

Za 20/6
30°C

Vandaag de wandeling gemaakt naar het kerkje S. Miro. Het was goed warm vandaag en na de mooie wandeling en pizza gegeten te hebben was het weer zwembad tijd. Eind van de middag boodschappen gedaan, gegeten, krantje,spelletje, afwas, koffie(verkeerd) en alvast kleine dingetjes ingepakt. Tijdens avond eten betrok het en leek het erop dat we zwaar weer zouden krijgen. Viel allemaal mee. Het bleef droog.

Zo 21/6

Vaderdag. Vanochtend rond 8en opgestaan, ontbeten en de tent ingepakt (opgerolt en in de dakkoffer, meer niet). Rond 10.30 reden we weg voor de rit naar Lago di Maggiore over 180km en zou iets meer dan 2 uur en 15 minuten moeten gaan duren. We zijn van de route afgeweken en zijn langs het meer gereden. Erg mooi hier. Veel mooier dan wat we gezien hebben bij het Como meer. In eerste instantie langs camping Isolino gereden. Mooi zwembad, wel caps, klein rommelig strand en rommelige camping. Rinske vond het de mooiste camping van de wereld. Daarna doorgereden naar camping Continental Lido op 4km afstand en liggend aan het meer Lago di Mergozzo, een van de schoonste meren van Europa. Deze camping zag er beter uit. Mooi zwembad, met eigen strand met mooi zand en ondiep warm water en zag er gewoon beter uit. Deze dus genomen. Rinske vond deze ook mooier. Nadelen van de camping: badmuts in zwembad en polsbandje. Na het zoeken van een plekje, tent opgezet en daarna gaan zwemmen in het meer. Was lekker warm en je zag de vissen zo zwemmen. 's Avonds lekker pizza gegeten in het restaurant en naar de kinderdisco en musical Mamma-Mia geweest op de camping. Rinske vind het helemaal mooi en was flink aan het zwingen. 22.30 naar bed.

Ma 22/6
29°C

Vanochtend na ontbijt naar Verbania gereden en wat gewandeld. Hier ook geld gepint omdat we erdoor waren en de camping met een sleutel werkt waar je geld op moet zetten. Mooi systeem, geen geld op zak en je kunt er gewoon mee zwemmen. Tussen de middag op terrasje wat gegeten en Rinske had al snel contact met onze naaste tafelgenoten. 's Middags gaan zwemmen in zwembad. Na het kopen van badmuts (a 2eur) konden we gebruik maken van groot zwembad, glijbanen, golfslagbad en stroomversnelling. Rinske genoot. 's Avonds lekker pizza met zalm, rucola en ham gegeten. Erg lekker, Toetje was een lekker ijsje.

Di 23/6
27°C

Vanochtend was het bewolkt en dus besloten we om naar Milaan af te reizen. Rons 10.15 vertrokken en om 11.30 stonden we geparkeerd in het centrum. Na uitgebreid de Duomo bekeken te hebben (van binnen en van boven) zijn we wat winkelstraten ingelopen. Op de terugweg hiervan liepen we Wendy, Andre en Frederike tegen het lijf die net een winkel uitliepen. Toeval ! Hoe bestaat het. Na gezellig koffie, koekje, frietje by Mac Cafe genuttigd te hebben in de Galleria Vittorio Emanuele II, zijn we rond 17.15 ieder zijn kant opgegaan. Omstreeks 18.40 waren wij terug en hebben lekker pasta gegeten. 's Avonds op strandje foto's gemaakt en gekeken hoe iemand met een vishengel zijn vliegtuigje uit een 20m hoge boom probeerde te halen.

Wo 24/6
31°C

Vandaag weer een mooie zonnige dag. 's Ochtends ben ik 60km gaan fietsen (route) en Marion zou vanmiddag gaan spinnen. Ja ze vind hiet hier wel leuk ;-) De rest van de dag aan het strand geweest. Erg lekker. Daar met trapboot met glijbaan een half uurtje gefietst op het water. Verder was er 's middags kinderdisco op het strand en 's avonds weer kinderdisco. Swingen dus.... Na een ijsje als toetje was de dag weer voorbij.

Do 25/6

Vandaag naar Stresa geweest om daar met de kabelbaan omhoog te gaan. In eerste instantie wilden we helemaal naar boven maar er zat niet genoeg in de portemonnaie. Met zijn 3en naar boven moesten we 53 eur aftikken en dat moet contant betaald worden. En natuurlijk geen pinapparaat in de buurt. Visa, pin o.i.d. kenne ze hier niet..is niet goed voor de maffia denken we. Zo is het lekker zwart. We zijn dus to Alpino geweest en hebben daar nog in de botanische tuin gewandeld. Was niet echt spectaculair maar Rinske vond alles leuk dus wij ook. Wel gezien dat deze berg, Mottarone (1462m), ook met de fiets te beklimmen is. Dit morgen dus maar eens gaan doen als ik de weg kan vinden. 's Middags nog naar het strand geweest en Marion is weer gaan spinnen. Daarna werd de lucht donker en donderde het. Uiteindelijk viel het mee. 100 druppels waar je dus niet echt nat van word.

Vr 26/6
29°C

Vandaag alles gehad, behalve regen gelukkig. Temperatuur was ook goed. 's Ochtends naar de markt in Stresa geweest en 's middags ben ik gaan fietsen en zijn Marion en Rinske naar het strand geweest. De fietstocht was 58km naar de top van de Mottarone. Mooie tocht met 1200 hoogtemeters maar wel zwaar. Ik moest 4 keer ff stoppen (route). 's Avonds na het eten naar de kinderdisco geweest en aansluitend de kinder playbackshow bekekend. Weltrusten.

Za 27/6
32°C

Vandaag weer een lekker warme dag en 's ochtends zwembad en 's middags strand waren dus erg fijn. Het water in het meer is al wel erg warm en het ondiepe stuk geeft niet echt verkoeling. Vandaag niet de kinderen Olla en ?? gezwommen van 2 tenten verderop. Vandaag pas ontdekt en zijn staan hier toch ook al 10 dagen en gingen vandaag weg. Tis redelijke leegloop op de camping. Het hoogseizoen gaat beginnen. Vanavond in restaurant op de camping gegeten.

Zo 28/6
33°C

Vanochtend opgestaan en wakker geworden door nieuwe lichting huilende kinderen. Jammer, maar waarschijnlijk is het maar 1 dag.....morgen zijn ze wel moe ;-) Vandaag was het warm en dus stonden strand, boodschappen doen, zwembad, kaasfondue eten, kinderdisco en highschool musical op programma. Nu 23.00 liggen Rinske en Marion net in bed en schrijf ik dit stukje bij maanlicht, wijntje en pindaatje...vakantie dus.

Ma 29/6
34°C

Vandaag zijn we in Mergozzo geweest, het kleine dorpje aan de andere kant van het meer. Het was klein dus we hadden het snel gezien. Het zag er wel gezellig uit met kleine smalle straatjes. 's Middags strand en 's avonds lekker gezellig in de tent gegeten want het hoosde ! Onweer, bliksem, hagelstenen en veel, heel veel regen. De tent heeft het goed gedaan.

Di 30/6
32°C

Vanochtend ben ik een stukje gaan fietsen. Via Bieno, Trobasco, Miazina naar Alpe Pala gefietst op 1057m hoogte. Rit was 34km lang en de klim startte na 2km...oops. Het laatste stukje was ook erg steil(route). 's Avonds jammergenoeg weer onweer en regen die wel meeviel en dus weer binnentents eten.

Wo 1/7
33°C

Vandaag niet naar huis. Het weer is zo lekker hier dat we daagje later naar huis gaan. Vandaag op verzoek van Rinske: zwembad.

Do 2/7
27°C

Naar huis. 7.30 opgestaan. 11.15 weggereden. 00.15 thuis. 1 stop voor brandstof en 2 keer uur gestopt voor eten. Rustige terugreis.

Diversen

Om later een beetje te weten wat de kosten waren van deze vakantie, hieronder een opsomming van de kosten gemaakt deze vakantie.

Gasthaus zur Blume: 1 nacht 3 persoons kamer met ontbijt € 100.00

Afstand van Almere tot camping Continental Lido: 1042km
Camping Continental Lido
Via 42 Martiri, 156
28924 Fondotoce di Verbania (VB)
Lago di Mergozzo - Italië
www.campingcontinental.com

Italië (bron Wikipedia)
Italië, officieel de Italiaanse Republiek (Italiaans: Repubblica Italiana), is een land in Zuid-Europa en behoort tot de Europese Unie. Ten noorden grenst Italië aan Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië. De rest van het land wordt omringd door de Tyrreense Zee, de Middellandse Zee, de Ionische Zee en de Adriatische Zee.
De eilanden Sicilië, Sardinië en Elba en een aantal kleinere eilanden behoren ook tot Italië.
De hoofdstad van Italië is Rome (Roma). Daarin bevindt zich het onafhankelijke Vaticaanstad waarvan de paus het hoofd is. Een tweede onafhankelijke enclave binnen de Italiaanse grenzen is San Marino. Belangrijke steden zijn Milaan (Milano), Turijn (Torino), Genua (Genova), Venetië (Venezia), Florence (Firenze), Bologna, Verona, Napels (Napoli), Ancona, Bari, Perugia, Cagliari, Catania, Messina en Palermo.

De meren (bron wikipedia)
Comomeer
Maximale lengte 2,35 km
Maximale breedte 1,5 km
Maximale diepte 74 m

De gedronken wijntjes op vakantie
Op de terug weg ook een Tavernello wijntje uit de Imperal meegenomen voor eur 1.17. Een wijn in een pak. En deze was nog best lekker. Had ik er maar meer van meegenomen of hem eerder getest.