Dit jaar via Top-Chalets (www.top-chalets.nl) chalet Emma geboekt. Het was allemaal weer goed en snel geregeld via de website. Samen met Wim, Sonja, Han, Joan, Yvon, Johan, Marion en Rinske zijn we van vrijdag 16 januari 2009 tot en met zaterdag 24 januari 2009 op vakantie geweest in het mooie Königsleiten te Oostenrijk. Myron, Ellen en Fleur zouden ook mee gaan alleen moesten die jammergenoeg annuleren. Hieronder het verslag van deze week.

{play}images/vakanties/winter/2009 Oostenrijk Konigsleiten/music/TirolerEchoHarmonikaAkrobatik.mp3|[AUTOPLAY]|#000000[BGCOLOR]|[AUTOREPLAY]{/play}

Vr 16/01
8°C

Rond 10 uur zijn we vertrokken uit Almere en bij de benzine pomp langs de A12 bij Bunnik hadden we afgesproken. Sonja sliep bij ons een reed dus met ons mee en Wim werd gebracht door Wil en kon zodoende hier instappen bij Han, Joan en Yvon. Wil zwaaide ons uit en we reden samen naar Königsleiten. We hebben voor de eerste overnachting een hotelletje geboekt via booking.com en reden zodoende naar hotel Panorama in Schlüsselfeld (www.hotel-panorama-schluesselfeld.de). We doen de 960km dus in 2 dagen, de eerste dag 600km. Na verschillende stops waren we rond 1700 uur bij het hotel, hebben ingecheckt en zijn daarna wat gaan eten in Schlüsselfeld. Na wat rondrijden vonden we uiteindelijk een rustig restaurant (Adlerbräu Hans Amtmann - Marktplatz 6) in het kleine centrum waar we heerlijke schnitsels gegeten hebben. Na het eten, terug naar het hotel en hebben we lekker geslapen. De volgende ochtend hadden we om 0800 uur afgesproken voor het ontbijt.

Za 17/01
3°C

Rond 8 uur ontbeten en voor 10 uur reden we weg. De reis ging goed tot we in de buurt van Neurenberg kwamen ter hoogte van Ingelstad. Daar kwamen we in de file tot aan München toe. Deze 200km legde we af in 3 uur dus dat duurde wel ietsie langer dan verwacht. Na het nemen van de afslag bij Jenbach kwamen we op een 2 baans haarspelden weg van 52km lang tot aan Königsleiten.
Omstreeks 1545 waren we in Königsleiten en na inchecken en sleutel halen waren we omstreeks 1700 klaar met uitladen en zaten we aan ons eerste bakkie thee. Viel wel een beetje tegen. De auto's stonden in de garage en de spullen moesten dus over de sneeuwweg uit de garage naar het chalet gedragen worden. Pfff.... Het chalet was erg ruim en we hadden zelfs een kamer over !
's Avonds werden er boeken gelezen, knikkerbaan in elkaar gezet en rond 2230 lag iedereen in bed.

Zo 18/01
-6°C

Zo, vandaag de eerste echte wintersport dag. Om 8.30 ontbeten. Wim en Sonja deden het vandaag nog rustig aan en besloten is dat Han en Johan de eerste dag zullen gaan skiën. Rinske wilde ook gelijk skiën en die is met Marion naar de kleine oefenweide gegaan vlak bij het chalet. Dit ging allemaal erg goed. Rinske had ook een ski-klasje gezien met kinderen en had toen tegen Marion gezegd dat ze dat ook wel wilde....morgen dus maar eens gaan kijken. Wim verzorgde het eten vandaag (chili) en deed dat zoals we gewend zijn, als een echte kok, dus met een goed glas wijn in de hand. 's Avonds werd er begonnen met de Lego werkzaamheden en werd er wederom gelezen. In de loop van de avond is het ook begonnen met sneeuwen.....oops....en er lag al genoeg.

Ma 19/01

Zoals verwacht: er was 5cm sneeuw gevallen. De dag is zonnig en dus prima ski condities. Vandaag is het papadag en dus ging ik met Rinske op stap. 's Ochtends zijn we gaan informeren en ze kon direct mee voor een proefles volgen op de skischool Unterwurzacher (www.unterwurzacher.com). Zij vond dit allemaal zo leuk dat ze 's middags gelijk weer wilde.
Nadat de middag ook goed bevallen was en ze aangaf dat ze dit wel iedere dag wilde doen, hebben we een les pas genomen voor de resterende 4 dagen. Ze gaf zelfs aan dat ze ook over wilde blijven en dus met de club mee wilde eten. Helemaal goed dus.
Marion en Joan zijn vandaag gaan skiën. Tussen de middag waren ze terug in het chalet en hebben toen Wim en Sonja meegenomen die dus 's middags ook zijn gaan skiën. Wim had het lekker warm tijdens het skiën, vooral op zijn hoofd door die fijne helm.
Han en Joan zorgden vandaag voor het eten: spaghetti met tomaten- en spinazie saus. Erg lekker.

Di 20/01
-5°C

Vandaag sneeuwde het bijna de gehele dag. Niet echt fijn om te skiën. Rinske maakte het niets uit. Die heeft wederom genoten. Nu met sneeuw....prima toch. Tussen de middag was er lunch in chalet Emma.
Han en Johan waren weer de hort op en hebben flink door het gebied geraust. We zijn in Zell am Ziller geweest, de andere kant van het skigebied. Joan en Marion zijn 's middags ook nog even weggeweest.
Vandaag werd het eten verzorgd door Johan en Marion. Vandaag rijst, vlees, kroepoek, salade en pindasaus.
Na het eten zijn we, Wim, Joan, Marion en ik, bij het Planetarium geweest. Erg leuke uitleg over het heelal. De lucht was echter bewolkt dus er was na afloop niets te zien door de telescopen. Dit moesten we dus maar een andere avond komen bekijken.
Rond 23:15 was iedereen naar bed.

Wo 21/01
-5°C

Vandaag gingen Marion en Joan weer skiën. Ik ben met Sonja en Wim bij Rinske gaan kijken op de oefenweide. Rinske bij de skischool (leraren oa. Marc en Erwin) gebracht en die ging daarna met het olifanten treintje naar de oefenweide. Ze hadden vandaag wedstrijdjes en er zou vanmiddag een prijsuitreiking zijn. WAUW !
Yvon ging het vandaag natuurlijk ook weer proberen. Vandaag met d'r vader, maar ze had er niet veel zin in. Het sneeuwde ook wel erg veel.
Tussen de middag hebben we ook samen gegeten in het restaurant. Rinske vond het gisteren wel leuk in de groep, maar wilde toch liever met mij daar eten. Dus een beetje bij de groep en toch ook weer niet. We hebben lekker gegeten voor niet te veel.
Aan het eind van de middag was de prijsuitreiking en alle kinderen moesten op het podium komen en kregen als "echt" een medaille uitgereikt.
Vanavond stond er rijst met curry- en preisaus op het menu gemaakt door Han en Joan.
Vandaag is er zeker 50cm sneeuw gevallen. Dat verwacht je niet, maar de sneeuwval is continue en dan tikt het lekker aan.
Weltrusten.

Do 22/01
-7°C

Vandaag een dag die begon met weinig zicht. Han en Johan gaan weer op pad. We zijn naar Hochkrimml geweest en hebben daar lekker de blauwe pistes afgedaald. Die zijn er prima....Tussen de middag gegeten in Hochkrimml bij het berenvellen restaurant.
Thuis zijn Marion, Sonja en Rinske na Rinske d'r lesssen nog gaan skiën. Ze hebben erg genoten. Rinske gaat hier echt als een speer naar beneden. Ook via de kleine, kronkelige bospaadjes. Doe dat maar na met je lange skies ;-)
's Avonds hebben we pannenkoeken gegeten. Erg lekker, maar voor zo'n koppel wel een aardige bereiding. Yvon vond er niets aan en ging over op de graag gewilde boontjes.
Na de koffie zijn we nog naar de sterrenwacht geweest. Het was een heldere hemel dus alles was goed te zien. Er stonden 3 telescopen opgesteld en we konden oa. Staturnus met zijn maan goed zien. Leuk om gedaan te hebben. Rond 2315 gingen we terug en toen was het bedtijd.

Vr 23/01

De laatste dag.
Het was vandaag erg mooi weer. Geen wolkje aan de lucht. Vandaag is ook Wim weer gaan skiën. Samen met Joan, Marion en Johan zijn we naar Hochkrimml op de mooie pistes geweest. Helemaal top. Tussen de middag wel op tijd terug om bij Rinske te zijn met de lunch. Joan en Marion bleven nog en kwamen later terug. Na het eten ben ik ook weer gaan skiën en gingen we (dit keer Sonja, Marion en Johan) weer richting Hochkrimml. Er was alleen iets....het weer was totaal anders, bewolkt en liften werden afgesloten. Omdat ik op tijd voor Rinske terug moest zijn heb ik niet de gok genomen en ben dus niet naar Hochkrimml geweest. Sonja en Marion wel en die hebben er nog lekker kunnen skiën. Ik ben met de bus terug gegaan. Ja je lees het goed, met de bus. De cabine was ondertussen al gesloten en de bussen overvol met skiërs die terug moesten.
Ik heb nog een extra afdaling gemaakt boven Königsleiten en ben toen via het chalet naar Rinske gegaan om op de oefenweide tot het laatste moment nog met haar te skiën.
's Avonds alvast spullen ingepakt en vroeg naar bed. Morgen gaan we weer naar huis.

Za 24/01
8°C

De terugreis verliep niet helemaal perfect. We hadden wel erg veel file en deden over de eerste 100km iets van 3 uur. Het was weer een leuke, gezellige vakantie. Oostenrijk is ons goed bevallen. Tot volgend jaar.

Diversen

Om later een beetje te weten wat de kosten waren van deze vakantie, hieronder een opsomming van de kosten gemaakt deze vakantie.

Chalet Emma - Schitterend vrijstaand 6 kamer chalet van ca. 160 m² met terras én balkon. Direct aan de piste!
11 Personen
1 Droogrek/verwarming voor skischoenen
2 Overdekte parkeerplaatsen op 100 meter lopen op gelijke hoogte

Extra's
Authentieke kacheloven in woonkamer, wasmachine, TV, radio en CD speler.
Roken en huisdieren niet toegestaan.

Inclusief bedlinnen, tax, reservering en eindschoonmaak
€ 2468.10

Overnachting in Panorama hotel te Schlusselfeld op heenreis met ontbijt en tax
1 persoonskamer (Sonja en Wim) € 37
2 persoonskamer (Han, Joan en Yvon) € 60
3 persoonskamer (Johan, Marion en Rinske) € 82

Zillertal (bron Wikipedia)
Het Zillertal is een breed zijdal van het Inndal in de Oostenrijkse deelstaat Tirol. Het ongeveer dertig kilometer lange dal wordt doorstroomd door de rivier de Ziller.
Geografische ligging
Het Zillertal buigt ongeveer veertig kilometer ten oosten van Innsbruck, bij Jenbach, vanuit het Unterinntal naar het zuiden af. Het dal reikt vanaf Strass im Zillertal tot aan Mayrhofen, waar het zich opsplitst in vier dalen: het Tuxertal, het Zemmtal, de Stillupgrund en de Zillergrund. In het noorden buigen uit het Zillertal reeds twee dalen af: het onbewoonde dal Märzengrund, en het dal Finsinggrund met de toeristenplaats Hochfügen. Bij Zell am Ziller buigt het Gerlostal af in de richting van Salzburg. Het dal scheidt de Tuxer Alpen in het westen van de Kitzbüheler Alpen in het oosten. In het zuiden, op de grens met het Italiaanse Zuid-Tirol, liggen de Zillertaler Alpen. Het gehele Zillertal ligt in het district Schwaz. In tegenstelling tot andere zijdalen van het Inndal overwint het Zillertal geen terrashellingen en wint het vanaf het begin (Strass, 522 m boven NN) tot aan het einde (Mayrhofen, 628 m boven NN) maar weinig aan hoogte. Tussen Aschau en Zell am Ziller wordt het dal een stuk nauwer. Ongeveer 9% van de oppervlakte van het dal is woongebied.
Tourisme
In de regio Zillertal bevinden zich diverse skigebieden. De term Zillertaler Arena wordt gebruikt voor het skigebied van de Kreuzjoch en de Rosenalm bij Zell am Ziller, samen met dat van de Isskogel bij Gerlos en de Salzburger skigebieden Königsleiten en Hochkrimml/Gerlosplatte. Tot dit marketingverband worden bovendien de Fürstalm (Gerlos) en het Gerlossteingebied (Hainzenberg/Ramsau) gerekend. Het skigebied Ski Zillertal 3000 is een verbond van het skigebied Penken/Horberg bij Hippach, Mayrhofen en Finkenberg samen met de skigebieden Rastkogel en Eggalm in het Tuxertal. Verder hoort hierbij ook het skigebied Ahorn in Mayrhofen. Sinds de winter van 2004-2005 hebben ook het Hochzillertal (Kaltenbach) en Hochfügen zich verenigd. Ook het skigebied Spieljoch bij Fügen behoort tot dit verband. Aan het einde van het Tuxertal is tenslotte ook nog een skigebied te vinden waar het gehele jaar geskied kan worden, namelijk de Zillertaler Gletsjerbahnen op de Hintertuxer Gletsjer. In de zomer is er gelegenheid voor paraglijders om hun sport te beoefenen en hebben wandelaars de beschikking over 1000 kilometer aan wandelroutes in de Zillertaler Alpen. Ook fietsers kunnen hun hart ophalen met 450 kilometer fietspad. Het Zillertal is verder beroemd voor om zijn muzikanten. Reeds sinds de Middeleeuwen trekken muzikanten door heel Europa en verbreden zij hun muziek. Zo hebben zij onder andere Stille nacht, heilige nacht wereldwijd bekend gemaakt.
Wald im Pinzgau (bron Wikipedia)
Wald im Pinzgau is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Salzburger Land, en maakt deel uit van het district Zell am See. Wald im Pinzgau telt 1174 inwoners.
Sternwarte und Planetarium Königsleiten (www.sternwarte-koenigsleiten.com)

Plattegrond van Königsleiten. Wij zaten in Chalet Emma bij de rode pijl. Plattegrond van Königsleiten (klikken voor groot formaat)
Skigebiet Zillertal. Zie ook www.zillertalarena.com. Plattegrond van het Zillertal Arena skigebied (klikken voor groot formaat)
Hier nog wat mooie kiekjes van Königsleiten.